onsdag 1 augusti 2007

Semester på sydligare breddgrader

Nu var det länge sedan mina päron skrev i min blogg sist. Vi har varit på mera semester. Först åkte vi till morfar i Malmö som fyllde 60 år. Där fanns STORA hundar, katter, hästar och en och annan fluga och mygga. Sånt är spännande för ett asfaltsbarn som jag. Ofta blev jag så till mig av att se eller klappa djuren att jag gick upp i höga C och skrämde bort djuren eller snubblade av skräckblandad förtjusning. Jag lyckades med konststycket att slå mig tre gånger på samma ställe på kinden så den var lila, blå och grön samtidigt. Och en natt fick jag så många myggbett så att mamma och pappa först trodde att jag fått vattkoppor, men sen tyckte de att det var lite konstigt att prickarna bara satt på de delar av kroppen som inte täcktes av min pyamas. Med ansiktet fullt av myggbett och blåmärken såg jag både sjuk och misshandlad ut och mamma och pappa skämdes lite när vi gick ut bland folk. Det låter ju inte som nån vidare semester men jag brydde mig inte ett dugg om vare sig bett eller blåmärken utan hade hur kul som helst bland alla djur. Och så blev jag lite bortskämd också för Tess och Mikael lekte och myste massor med mig och såg till att jag fick äta en massa glass och kakor.


Och när vi åkte vidare från morfar till Småland så stannade vi på Olof Viktors i Glemminge och lyxfikade. Klart jag var tvungen att smaka då!


Och inte har det blivit mindre glass och fika i Småland. Faster Nina bakar ju goda tårtor och förmiddagsfika måste man ju ha och så något gott till eftermiddagskaffet och...Mamma har börjat prata om avvänjning när vi kommer hem eftersom hon tycker att jag börjat äta för dåligt med riktig mat. Hmm...vad är det för fel på glass? Och välling äter jag ju fortfarande!
Men vi rör ju mer på oss här i Småland, eller ja pappa och mamma gör det i alla fall. De håller på och byter tak på vårt torp och så har vi kollat in farbror Joakims nya skogsväg och faster Ninas nya torp. Jag åker ju mest i bärstolen eller vagnen när vi är ute och går men jag är ganska bra på att hjälpa till med att tex samla ihop tegelbitar (och sprida ut dem igen), kolla kvalitén på stegen mm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Undrade faktiskt just hur ni hade det. Nu fick vi veta!
Kram på er!

Tove Kungsholmen sa...

Låter som en skön semester! Kände lite likadant när Lovisa hade vattkoppr (på riktigt) och blåmärke i pannan, hon såg helt misshandlad ut stackarn.

Kram
T