lördag 11 augusti 2007

Djungeldjur e kul

Idag när vi steg upp var det klarblå himmel så mamma och pappa bestämde att vi skulle trotsa SMHIs väderprognos och åka till Skansen. På vägen undrade de iofs om det verkligen var meningen att vi skulle dit. Först missade vi bussen och sen fastnade bergbanan upp på Skansen så vi kom inte ut och vi fick sitta och vänta länge på att de fixade problemet. Men väl inne var det jättekul! Jag såg flera djur som jag vet vad de heter, tex kse, aj och ov (katt, haj och vovve). Getter har jag sett flera ggr men det är svårt att säga och så är de lite läskiga när de bräker så man får klappa dem väldigt fort.

Lemurerna ville jag däremot gärna klappa, för de såg så mysiga ut när de låg i stora högar och kramades, men det fick man minsann inte, hrmpf!


Babianerna var de enda utomhusdjuren som orkade busa i värmen. De gjorde kullerbyttor och drog varandra i svansen och massa annat kul. Hos dem stod jag länge med näsan tryckt mot glaset.

Mest spännande var det inne på Akvariet och roligast var helt klart jordekorrarna Piff och Puff. De sprang runt runt som skållade råttor (så snabbt att de definitivt inte fastnade på bild), föll platt och vilade i ett par sekunder, upp igen och runt runt, åt en nöt, upp igen och runt runt. Jag kiknade av skratt varje gång de passerade framför näsan på mig.

De såg ungefär ut som de där två som är på TV 15:00 på julafton, fast lite magrare då.

Inga kommentarer: