lördag 3 november 2007

Snacka går ju


Asså mamma och pappa är ju inte så flitiga på att skriva i bloggen nu när de jobbar båda två, så det är bäst att rapportera ordentligt när det väl blir av.
På 18-månaders kontrollen försökte mamma gissa hur många ord jag kunde och hon gissade på 10. Efter det har hon nog börjat lyssna lite noggrannare på vad jag säger för nu börjar hon förstå bra mycket mer av vad jag snackar om. Här är några av de ord de förstår:
- pläplä (äpple)
- baa (banan)
- datte (vatten)
- iis (ris)
- bappa (macka)
- pappa
- mamma
- bajss (bajs - favorit ord som fintar mamma ibland. Sjunger "bajsa, bajsa, bajsa" vid blöjbyte)
- ksss (kiss)
- kse (kisse=katt)
- titta dä
- sitta hä (klappar uppmanande på golvet där jag vill att mamma eller pappa ska sitta)
- poppa (potta)
- ita (rita)
- nej haaau den! (Användbart! Tex "Jag vill ha den!" eller "Nej, jag vill inte ha!" när jag inte får som jag vill
- bösche (mössa)
- bii (bil)
- plöplö (flygplan)
- glatt (godnatt - Säger jag till Mooni varje kväll och ger henne en kram som på bilden)
- ejj (hej)
- ejda (hejdå)
- dat ta (tack tack!)
- bä bä (lamm)

Det var de ord mamma kom på just nu men jag säger ju många fler om hon bara lyssnar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahah, helt underbara ord som kommer från dig ju Astrid. Alice säger också pläplä till äpple. Kul att se fina bilder och läsa lite om hur ni har det.
Kram

Tove Kungsholmen sa...

Kul att läsa lite updates! Lovisa är på G med snacket och det är verkligen kul med allt som händer nu.

Mooni ser ut att vara släkt med Lovisas Gunilla. Rubens barn?

Kram
T&L

Anonym sa...

Härligt att läsa om Astrids framsteg och hennes ordförråd. Och vad mycket hår hon har helt plötsligt!

Anonym sa...

///Linda